Za ten produkt mo¿na zap³aciæ wy³±cznie za pomoc± p³atno¶ci elektronicznych.
Po³±czy³a nas fascynacja cia³em cz³owieka. Nie tyle jednak jego fizycznym piêknem, ile g³êbiej ukrytym, cielesnym wymiarem istnienia i do¶wiadczania, z którym warto wej¶æ w bardziej akceptuj±c± i uwa¿n± relacjê. Zdolno¶æ do akceptacji siebie cielesnego uwidacznia siê w gracji, z jak± cz³owiek siê porusza, w poczuciu spójno¶ci, przyjemno¶ci zadomowienia we w³asnym ciele, niezale¿nie od jego wygl±du, rozmiarów czy wieku. Przygl±damy siê cielesno¶ci z kilku ró¿nych perspektyw: nauki, psychoterapii i rozwoju osobistego, i w³a¶nie ta ró¿norodno¶æ spojrzeñ sta³a siê inspiracj± do napisania niniejszej ksi±¿ki. Prowadz±c przez wiele lat zajêcia ze studentami psychologii i fizjoterapii, przekona³y¶my siê, jak wiele trudno¶ci sprawia dyskutowanie i porz±dkowanie wiedzy o cielesno¶ci, w tym prze³amywanie zwi±zanych z ni± stereotypów (np. kojarz±cych cia³o g³ównie z seksualno¶ci±), oraz w³±czanie tej wiedzy w obszar kompetencji zawodowych. Z drugiej strony, prowadz±c psychoterapiê z osobami poszukuj±cymi pomocy psychologicznej lub zajêcia warsztatowe z osobami, które s± zainteresowane rozwojem osobistym, do¶wiadcza³y¶my, jak wiele siê zmienia wtedy, gdy w procesie terapii czy edukacji cia³o zostaje naprawdê zauwa¿one. To, co odkrywa³y¶my i czym dzieli³y¶my siê z sob±, a teraz tak¿e z Czytelnikami, potwierdza trafno¶æ popularnego powiedzenia „wolniej znaczy szybciej”. Do¶wiadczenie somatyczne, wymagaj±ce szczególnej uwa¿no¶ci, delikatno¶ci i odpowiednio dostrojonego tempa pracy, paradoksalnie mo¿e przyspieszaæ proces wewnêtrznej integracji zarówno w terapii osób po do¶wiadczeniach traumatycznych, jak i w rozwoju osobistym. Siêgaj±c po dowody empiryczne pochodz±ce z badañ naukowych oraz przyk³ady z w³asnej praktyki, podjê³y¶my próbê wyja¶nienia i rzetelnego uzasadnienia, dlaczego tak w³a¶nie siê dzieje. Aby zrealizowaæ ten cel, w pierwszym rozdziale niniejszej ksi±¿ki prezentujemy wybrane formy psychoterapii i edukacji zorientowanej na cia³o – ich ewolucjê, obejmuj±c± eksperymentowanie z ró¿nymi formami interwencji oraz krystalizowanie siê za³o¿eñ teoretycznych. Systematyzujemy ten obszar, s³abo dot±d uporz±dkowany, zw³aszcza w polskiej literaturze przedmiotu, by ukazaæ specyfikê i genezê funkcjonuj±cych tu podej¶æ i tym samym u³atwiæ orientacjê Czytelnikom. W kolejnych rozdzia³ach przedstawiamy dwie wspó³cze¶nie funkcjonuj±ce formy pracy z cielesno¶ci±, które maj± na celu wspieranie zdrowia psychicznego oraz rozwój osobisty. W rozdziale drugim przedstawi³y¶my pracê nad do¶wiadczeniem somatycznym w terapii traumy metod± Somatic Experiencing® opracowan± przez Petera Levine`a. Prezentacja za³o¿eñ, celów i etapów terapii traumy w tym nurcie poprzedzona jest omówieniem problemów, jakie wi±¿± siê z prze³amywaniem oporu psychologów wobec pracy z cia³em, jak równie¿ analiz± mechanizmów neurofizjologicznych le¿±cych u pod³o¿a do¶wiadczenia traumatycznego. Rozdzia³ trzeci po¶wiêcony zosta³ omówieniu metody Moshégo Feldenkraisa. Ta wci±¿ nie do¶æ znana w Polsce metoda s³u¿y reedukacji motorycznej, której celem jest zmiana nawykowych wzorców dzia³ania. ¦wiadomy ruch, bêd±cy istot± zajêæ, stanowi ¶rodek usprawniania samoorganizacji oraz pog³êbiania ¶wiadomo¶ci prowadz±cej do aktualizacji w³asnego potencja³u. Metoda Feldenkraisa przedstawiona zosta³a w szerokiej perspektywie, zarówno filozoficznej, jak i praktycznej. Czytelnik zapozna siê nie tylko ze sposobami zmian nawyków somatycznych, ale równie¿ z mo¿liwo¶ciami i korzy¶ciami, jakie niesie z sob± pog³êbianie ¶wiadomo¶ci cia³a i uwra¿liwianie sfery kinestetycznej.