Za ten produkt mo¿na zap³aciæ wy³±cznie za pomoc± p³atno¶ci elektronicznych.
Spektrum badawcze niniejszego tomu zosta³o zakre¶lone szeroko – temat literackich rodzin analizowany jest w tekstach poetyckich, prozatorskich, dramaturgicznych oraz niefikcjonalnych (m.in. epistolografia, wywiad rzeka, reporta¿). Kanw± refleksji staje siê z jednej strony literatura zbeletryzowana, z drugiej za¶ – wykorzystuj±ca tworzywo biograficzne (np. Broniewski) i autobiograficzne (m.in. Ferenc, Stryjkowski, Wañkowicz). Wybór rozleg³ego, licz±cego z gór± dwa wieki okresu, podyktowany zosta³ zapocz±tkowaniem na prze³omie XIX i XX wieku procesów renegocjowania dotychczasowego patriarchalnego modelu rodziny, os³abienia jej spoisto¶ci na skutek zachwiania pozycji ojca, relatywnego wzmocnienia roli matki, zmian w obrêbie wiêzi ma³¿eñskiej oraz w relacjach rodziców i dzieci. Procesy te, w ró¿nym nasileniu, wystêpuj± we wszystkich warstwach i grupach spo³ecznych. Presja przeobra¿eñ ekonomicznych, wp³yw wynalazków technicznych, emancypacja kobiet, tasowanie siê warstw spo³ecznych i polityczne prze³omy to tylko niektóre przyczyny rewolucyjnych zmian w tradycyjnej strukturze rodzinnej. Wszystkie one znajduj± odzwierciedlenie w rewizji idealistycznej mitologii polskiej rodziny, zakorzenionej w literaturze staropolskiej i romantycznej. Autorzy przedstawionych w zbiorze szkiców podjêli próbê zbadania g³êboko¶ci owej rewizji, zwracaj±c uwagê na pojawienie siê w literaturze prze³omu wieków XIX i XX, obok archetypu rodzinnego domu, rozpatrywanego w kilku mitycznych „przestrzeniach”, problemu „bezdomno¶ci”, pojmowanej jako „wygnanie”, „tu³anie siê bez celu”, „ukierunkowane poszukiwanie nowego domu”, „nowego sposobu zamieszkania”, „nowej definicji swojsko¶ci”, ale te¿ jako „buntownicze akcentowanie nomadyzmu z wyboru”, gdy „dom” okazuje siê synonimem piek³a moralnych tortur, symbolem egzystencjalnej pu³apki czy po prostu – nudy.