Za ten produkt mo¿na zap³aciæ wy³±cznie za pomoc± p³atno¶ci elektronicznych.
Ksi±¿ka W tym niezwyk³ym czasie. Pocz±tki transformacji polskiego rynku ksi±¿ki (1989–1995) przedstawia wydarzenia i problemy tego rynku w pocz±tkowych latach transformacji. Na podstawie obszernej kwerendy archiwalnej (pierwszy raz wykorzystano w takim zakresie w pracy naukowej archiwum Polskiej Izby Ksi±¿ki), niepublikowanych opracowañ oraz literatury przedmiotu, w tym prasy bran¿owej, a tak¿e do¶wiadczeñ wynikaj±cych z obserwacji uczestnicz±cej – obaj autorzy brali czynny udzia³ w ¿yciu wydawniczym tego czasu – zosta³a przedstawiona bogata panorama zdarzeñ dotycz±cych wydawnictw, dystrybucji – hurtu i ksiêgarstwa, prasy bran¿owej oraz organizacji zrzeszaj±cych podmioty aktywne w sektorze wydawniczym. Autorzy analizuj± równie¿ podstawowe wyzwania prawno-biznesowe wynikaj±ce z dynamiki zmian ustrojowo-kulturowych, jakie dokonywa³y siê w Polsce. Odwo³uj± siê zarówno do danych statystycznych (zebranych w kilku tabelach), jak i do dyskusji, które toczono na scenie wydawniczej. Rozwa¿ane s± zagadnienia „masy upad³o¶ciowej” po epoce minionej, najwa¿niejsze problemy doby prze³omu politycznego i gospodarczego, ¿ywio³owy, ale i twórczy chaos rodz±cego siê rynku, niepowtarzalne szanse i niebezpieczne pu³apki. Zaprezentowano m.in. pocz±tki dzia³alno¶ci Polskiej Izby Ksi±¿ki, negocjacje w sprawie stawki podatku VAT na sprzeda¿ ksi±¿ek, pierwsze inwestycje w Polsce zagranicznych potentatów. W tle wskazano najwa¿niejsze sprawy zachodz±ce w sferze ksi±¿kowej krajów dawnego bloku sowieckiego. Du¿o uwagi autorzy po¶wiêcili upadkowi Sk³adnicy Ksiêgarskiej i problemom sprzeda¿y ksi±¿ek w sieci ksiêgarñ, interesuj±co zosta³a pokazana samoorganizacja bran¿y wydawniczej, sukcesy i pora¿ki w dzia³aniach poszczególnych organizacji na rzecz ró¿nych segmentów instytucjonalnego ¶rodowiska ksi±¿ki. Pokazane zosta³y równie¿ sylwetki osób najbardziej aktywnych w dzia³aniach na rzecz bran¿y i najczê¶ciej zabieraj±cych publicznie g³os: wydawców, hurtowników, ksiêgarzy, dziennikarzy pisz±cych o ksi±¿kach i ich autorach (nie zabrak³o odniesieñ do twórców, których dzie³a by³y wydawane i sprzedawane w najwiêkszych nak³adach i stawa³y siê medialnymi wydarzeniami w tym czasie). Zasadniczo narracja dotyczy zagadnieñ ujêtych w cezurze czasowej zawartej w tytule, ale autorzy odwo³uj± siê równie¿ do spraw sprzed 1989 r., jak i po 1995 r., tam gdzie u³atwia to zrozumienie przedstawionych zjawisk i problemów. Reprodukowane dokumenty i zdjêcia uzupe³niaj± tekst dzie³a i przybli¿aj± klimat minionego czasu. Ksi±¿ka powinna zaspokoiæ zarówno oczekiwania czytelników zawodowo zajmuj±cych siê szeroko rozumian± bran¿± wydawnicz±, jak i zaciekawiæ osoby czytaj±ce ksi±¿ki –daje niepowtarzaln± okazjê zajrzenia do „kuchni” wydawniczego ¶wiata w jednym z najciekawszych okresów jego najnowszej historii.