Za ten produkt mo¿na zap³aciæ wy³±cznie za pomoc± p³atno¶ci elektronicznych.
Krajobraz religijny i etniczny… to uzupe³niona wersja pracy doktorskiej, przygotowanej pod kierunkiem prof. dr. hab. Dariusza Ko³odziejczyka, a obronionej na Wydziale Historycznym Uniwersytetu Warszawskiego w 2020 r.Ukazuje przestrzenne relacje miêdzy przedstawicielami ró¿nych grup religijnych i etnicznych, ¿yj±cych w ¶rodowiskach wiejskich, gdzie procesy osadnicze poci±gnê³y za sob± równoleg³e przemiany spo³eczno-ekonomiczne i krajobrazowe. Koncentracja na okresie ok. 1760 – ok. 1820 celowo prze³amuje tradycyjne podzia³y epokowe, natomiast zakres geograficzny obejmuje trzy historyczne regiony – Suwalszczyznê (obecnie podzielon± miêdzy Polskê i Litwê), Bukowinê (podzielon± miêdzy Rumuniê i Ukrainê) i £atgaliê (wschodni± £otwê, inaczej Inflanty Polskie). W ka¿dym regionie analiza skupia siê na wybranym rejonie, obejmuj±cym grupê wsi wraz z lokalnym centrum: Jeleniewem na Suwalszczy¼nie, Seretem na Bukowinie i Wyszkami w £atgalii. Ksi±¿ka porusza kwestie stosunków jêzykowych, okoliczno¶ci osiedlania siê w jednym rejonie ludzi ró¿nego pochodzenia, relacji miêdzy starymi a nowymi osadami, stopnia ich ró¿norodno¶ci wyznaniowej i etnicznej, zwi±zków s±siedzkich i rodzinnych. Jest to zarazem próba rekonstrukcji dawnego krajobrazu, a zw³aszcza topografii sakralnej. Istotnym zagadnieniem jest zetkniêcie siê wiejskich spo³eczno¶ci z nowoczesn± administracj± ró¿nych pañstw i Ko¶cio³ów, w tym ró¿nice w praktyce dzia³ania poszczególnych pañstw (np. przy zmianie jêzyka urzêdowego) oraz podobne trudno¶ci (np. przy „odkrywaniu” staroobrzêdowców). Materia³y z wybranych rejonów pokazuj±, na ile powszechnie korzystano z pos³ugi duchownych innego wyznania chrze¶cijañskiego w sytuacji, gdy droga do „w³asnego” by³a zbyt d³uga. Z kolei kwestia rozpowszechnienia nowych upraw obrazuje stosunek ch³opskich spo³eczno¶ci do innowacji narzucanych przez pañstwo i wprowadzanych oddolnie. Analogie w funkcjonowaniu wieloreligijnego krajobrazu trzech regionów ukazuj± w ma³ej skali szersze zjawiska pragmatycznej koegzystencji, których materialne ¶wiadectwa mo¿na do dzi¶ zobaczyæ w trzech badanych rejonach. Melchior Jakubowski (ur. 1991) – historyk i historyk sztuki, absolwent Uniwersytetu Warszawskiego. Zajmuje siê histori± i sztuk± nowo¿ytnej Rzeczypospolitej. Obecnie prowadzi projekt Jezuici Wschodu? Sieæ artystyczna zakonu bazylianów w osiemnastowiecznej Rzeczypospolitej, realizowany w Instytucie Historii Polskiej Akademii Nauk.