Za ten produkt można zapłacić wyłącznie za pomocą płatności elektronicznych.
Kompleksowy przegląd aktualnego stanu badań skuteczności interwencji psychoterapeutycznych w zapobieganiu zaburzeniom psychicznym i ich leczeniu oraz użyteczności płynących z nich wniosków w praktyce klinicznej. Autorka analizuje metody wykorzystywane u dorosłych, dzieci i młodzieży wraz z interpersonalnymi uwarunkowaniami skuteczności takich interwencji i podaje rekomendacje dotyczące wdrażania rezultatów tych badań w praktyce klinicznej. Publikacja dostarcza klinicystom informacji użytecznych w prowadzeniu praktyki według wskazań modelu praktyki klinicznej opartej na dowodach empirycznych. Książka wpisuje się w nurt literatury wspierający powszechnie uznawany przez różne specjalizacje kliniczne model uprawiania praktyki, zwany praktyką kliniczną opartą na dowodach empirycznych, który akcentuje potrzebę korzystania z wyników badań. Publikacja wypełnia lukę na polskim rynku wydawniczym i wychodzi naprzeciw potrzebom profesjonalistów udzielających pomocy psychologicznej. Czytelnik znajdzie w niej wnioski z badań dotyczące skuteczności, opartych na różnych podejściach teoretycznych, interwencji psychoterapeutycznych (realizowanych w osobistym kontakcie z klinicystą oraz za pośrednictwem techniki cyfrowej – internetu, wideokonferencji, programów komputerowych, telefonu) w zapobieganiu powszechnie spotykanym w praktyce klinicznej zaburzeniom psychicznym i w ich leczeniu u dorosłych, dzieci i młodzieży oraz wynikające z tych wniosków rekomendacje do stosowania badanych interwencji w praktyce klinicznej. Zapozna się także z wnioskami z badań dotyczącymi relacyjnych uwarunkowań skuteczności badanych interwencji psychoterapeutycznych u dorosłych, dzieci i młodzieży, jak również z wynikającymi z nich rekomendacjami do podejmowania określonych działań korektywnych, gdy występują trudności w realizacji zadań terapeutycznych podczas stosowania interwencji. Zaznajomi się ponadto z ograniczeniami towarzyszącymi wdrażaniu wniosków z badań w praktyce klinicznej, a także z sugerowanymi przez badania sposobami wyrównywania ograniczeń. […] książka może się stać „podręcznikiem na biurko” służącym do sprawdzania słuszności podejmowanych decyzji – zarówno tych podejmowanych w terapii, jak i w planowaniu strategii społecznych (tu ważne jest również zwrócenie uwagi na ekonomiczną stronę stosowania określonych strategii terapeutycznych). […] Bardzo istotna […] jest ostatnia, czwarta część książki, która stanowi krytyczne podsumowane badań klinicznych kontrolowanych jako źródła inspiracji dla terapeutów i badaczy. Szczególnie ważne jest zwrócenie uwagi praktyków na ich własny sposób myślenia i konieczność integracji wyników badań światowych i płynących z nich, a sformułowanych wcześniej przez Autorkę implikacji praktycznych, z własnym doświadczeniem i konkretną sytuacją kliniczną. (Z recenzji prof. dr hab. med. Marii Siwiak-Kobayashi) Przedstawione przez Autorkę w pracy wyniki badań oraz ich omówienie są rzetelną dokumentacją Jej bogatej wiedzy specjalistycznej i oferują usystematyzowany wgląd w ważną i skomplikowaną problematykę prewencji zaburzeń psychicznych. Stanowi cenny materiał dla psychologów i studentów psychologii. Może być traktowana, jako podręcznik dotyczący skuteczności zapobiegania i leczenia wybranych zaburzeń psychicznych oraz inspiracja dla rozumienia mechanizmów uwikłanych w powstawanie i utrzymywanie się zaburzeń. (Z recenzji dr hab. Joanny Radoszewskiej) Jadwiga Małgorzata Rakowska - psycholog z wieloletnim doświadczeniem w zakresie: 1) prowadzeniu badań nad skutecznością psychoterapii, które zaowocowało publikacjami książkowymi, np. "Sukces i porażka terapii krótkoterminowej" (2006), oraz artykułami, w tym o zasięgu międzynarodowym, np. "Brief strategic therapy in patients with social phobia with or without personality disorder" (2011), 2) prowadzeniu psychoterapii pacjentów w akademickich ośrodkach psychoterapeutycznych - Przychodni Akademickiej w Lublinie i Akademickiego Ośrodka Psychoterapii w Warszawie - opartym na kompetencjach nabytych podczas półtorarocznego stażu w terapii strategicznej u jej twórców w Mental Research Institute w Palo Alto w USA, 3) szkoleniu studentów psychologii wyższych lat studiów uniwersyteckich w zakresie psychoterapii oraz edukowaniu studentów psychologii niższych lat w zakresie pomocy psychologicznej w Katolickim Uniwersytecie Lubelskim i w Uniwersytecie Warszawskim, 4) upowszechniania wiedzy o skuteczności psychoterapii wśród profesjonalistów udzielających pomocy psychologicznej, m.in. w książkach "Terapia krótkoterminowa" (2000) i "Skuteczność psychoterapii" (2005), adresowanych do profesjonalistów udzielających pomocy psychologicznej. ****** The Effectiveness of Mental Disorders Prevention and Treatment: Research Conclusions for Clinical Practice The publication is a comprehensive review of the current state of research on the effectiveness of psychotherapeutic interventions in preventing mental disorders and their treatment. Moreover, it discusses the usefulness of research conclusions in clinical practice. The author analyses the methods used in adults, children and the youth together with interpersonal determinants of effectiveness of such interventions and gives recommendations on implementing research results in clinical practice. For clinicians, this publication is a source of information useful in practising their profession according to the clinical practice model based on empirical evidence.